Hur kan lärosäten och vårdens praktik utveckla och stärka sambandet mellan förbättringskunskap och interprofessionell kompetens? Detta var det övergripande temat för Sommardialogen 2017.
Målsättningen för dagarna var att inom hälso- och sjukvård tydliggöra
- kopplingen mellan interprofessionell praktik och förbättringskunskap, och
- betydelsen av interprofessionellt lärande och lärande om förbättringskunskap i grundutbildningarna
Fyra teman
Sommardialogen genomfördes i interaktiva seminarier med fyra olika tema (alla filer i nytt fönster, pdf):
Vad är interprofessionell kompetens och hur avspeglas detta i lärandemål under grundutbildning?
Introduktion: Interprofessionellt lärande och interprofessionell praktik – Johanna Dahlberg
Diskutera i nya grupper och samla argument för din ”hemmagrupp”.
• Vad är essensen av interprofessionellt arbete?
• Behövs särskilda kompetenser?
• Kan dessa uttryckas i lärandemål?Hur ser kopplingen ut mellan interprofessionell kompetens och förbättringskunskap inom hälso- och sjukvård?
Pre Mortem – introduktion – Bo Bergman, Svante Lifvergren, Susanne Gustavsson
Dokumentation: Gruppövning Pre-Mortem
The Pre-Mortem = en enkel teknik för att rädda projekt från att misslyckas.Hur utbildar vi för interprofessionell kompetens kopplat till förbättringskunskap?
PROJEKTET LÄRMODELLER om kvalitetsregister i medicin- och vårdutbildningarna – till gagn för vårdens förbättringsarbete – Ebba Berglund, Cristin Lind, Madalina Ohrberg, Representanter från delprojekten, Margareta Albinsson.
Hur skapar man patientsamverkan i förbättring på riktigt? Cristin Lind.
Redovisning från gruppdiskussion.Vilka förutsättningar krävs i praktiken för att involverade aktörer ska kunna bidra till interprofessionellt arbete?
Frågor och struktur för workshopen. Michael Bergström, Staffan Pelling, Catrine Jacobsson och Helle Wijk.
Sex tänkande hattar, Edward de Bono
Microsystems in Health Care: Part 1. Learning from High-Performing Front-Line Clinical Units, artikel av Nelson, Batalden, Huber, Mohr, Godfrey, Headrick, Wasson.
Förberedelsematerial som skickades ut till deltagarna före Sommardialogen.
Debattämnen sista dagen:
- Interprofessionell praktik är bästa modellen till en effektivare och säkrare vård
Grupp 1 + och Grupp 2 – - Förbättringskunskap är bästa sättet för att uppnå en ökad patientsäkerhet
Grupp 3 + och Grupp 4 – - Hierarkier och traditionella organisationer är barriärer för att få interprofessionella team att bedriva förbättringsarbete
Grupp 5 + och Grupp 6 –